Graviditeten hittills!


Hej hej på er denna gråa (hos oss) lördag, mår ni bra? :)

Jag mår bra, sitter och slösurfar lite efter MASSA saker att sukta efter och kanske shoppa, hihi :P Som tur är så vet vi precis vad vi vill ha till bebisen och sedan till barnkammaren. Renoverandet har påbörjats i den blivande barnkammaren så det känns skönt!

Som jag skrev i tidigare inlägg så kommer det bli en hel del skrivande om graviditeten och sen om bebisen, SÅKLART hehe. Vad annars liksom? Vi har längtat efter detta i 5 år och nu händer det äntligen! Och äntligen så har illamåendet börjat att avta.

De första 2 månaderna led jag gravt av illamående, magkatarr och allt vad det innebär. Jag var alltså uppblåst precis under revbenen och det gjorde skitont. Fick halsbränna och massvis med sura uppstötningar. Spydde också flera ggr i veckan.

Jag äter ju vanligtvis lchf-kost, alltså undviker allt som våra köttätande kroppar inte är byggda för, som typ växter och tillsatsämnen/gifter. Men under dessa 2 månader blev jag illamående och fick kraftiga kväljningar bara jag tänkte på tillagad mat.                                                                                                                                                                Haha, kunde alltså bara äta vitt bröd utan pålägg, kall omogen frukt och glass. Men detta ledde ju till att magproblemen blev värre. Det enda det funkade mot var just illamåendet. Man kan ju inte äta det man spyr av heller. Annars är lchf jäkligt bra mot just magkatarr (trots att läkarna påstår motsatsen).

Trots denna kolhydrats-chock så är mitt blodsocker "perfekt" som BM kallade det. Detta vet jag beror på att jag har varit noga med att få i mig fettet ändå! Jag har ätit löskokt ägg med en msk äkta eko-smör i varje dag, vad jag än druckit så har jag haft i Cocosa och så gjorde jag egen glass på eko-grädde, ägg, smöret och lite ingefära, citron och nektarin. Jag har haft dille på sura gröna äpplen, saftiga sura nektariner och omogna kalla tomater i övrigt haha! Men de gånger jag har ätit mer fettsnålt så har jag haft betydligt högre blodsocker.

På mig har det alltså synts på en gång att jag blev gravid. Både på illamåendet och på kroppen. Jag har gått upp ett par kilon under dessa 5 månader men inte i "tjockis"-kilon hehe. Allt ser likadant ut på mig som innan förutom magen och brösten. Båda delarna började växa genast. Och så höftbenen/bäckenet. Jag har haft grymt ont av foglossningen sen dag 1 typ haha.

Något som genast hjälpte mot magkatarren var att sluta äta gluten igen. Jag har bakat mitt vanliga lchf-bröd (på ägg och kokosnötmjöl) och när jag inte kunnat äta "riktig" mat har jag ersatt mjölmaten med glasnudlar eller ris när jag annars bara kunde äta pasta/bröd. Det har funkat! :D

Så tyvärr ingen lchf hela vägen men har varit noga med ekologiskt och närproducerat såklart, ALLTID. Och hela tiden det naturliga fettet. Kosttillskottet har varit Omega3 och vitamin D3. Skulle dock aldrig ta vitamintabletter (alla rekommenderar gravid-tabletterna tex)! Onaturligt och starkt cancerframkallande. Tacka vet jag ägg, det innehåller ALLA vitaminer och mineraler + proteiner och fett en människa behöver per dygn (minus cvitamin dock) :)

Det jag är glad över är att jag även kan äta kött igen sedan nån månad tillbaks. Perfekt att älgjakten är igång för denna säsong också, vi har bara ett par kilon älgkött kvar i frysen nu ^^,

Nog om detta! Kommande grav/bebis-inlägg kommer nog bara handla om cravings och crazy shopping hihi! ;)

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Emma

Ett jätte stort grattis till er!! :D

2012-11-03 kl. 18:37:52
URL: http://Eembla.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


En liten kommentar:


Trackback

Design av xoxonicole
RSS 2.0